Brieven schrijven tegen onrecht

Ieder jaar rond 10 december, Internationale dag van de Rechten van de Mens, worden wereldwijd miljoenen brieven geschreven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vastzitten, of bedreigd en gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten.

Ook in Tilburg komen mensen samen tijdens de Write for Rights schrijfactie van Amnesty International. Op zaterdag 10 december 2022 is iedereen welkom:

• 10.00 tot 13.00 uur in de LocHal (Burg. Brokxlaan 1000)
  • 14.00 tot 17.00 uur in boekhandel Gianotten Mutsaers (Emmapassage 17)

Daarnaast kan iedereen thuis of online meedoen.

Schrijf een brief, verander een leven

Tijdens Write for Rights schrijven we brieven naar autoriteiten van verschillende landen, van Bangladesh tot Cuba, om hen onder druk te zetten de mensenrechten van bepaalde individuen te respecteren. En we steunen mensen die onrecht is aangedaan door hen groetenkaarten te sturen.

Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie voor Zineb Redouane. Zij kwam om het leven toen mensen in haar straat in Marseille, Frankrijk demonstreerden. Ze werd in het gezicht geraakt door een traangasgranaat van de politie en overleed in het ziekenhuis. Bijna vier jaar na haar dood is er nog niemand verantwoordelijk gehouden voor de aanval op haar leven. Ook schrijven we voor Vahid Afkari die in 2017 en 2018 vreedzaam demonstreerde tegen politieke onderdrukking in Iran. Hij werd daarvoor veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf en 74 zweepslagen. Hij werd gemarteld en zit in eenzame opsluiting.

Schrijven kan overal

Behalve in de LocHal en bij Gianotten Mutsaers kan men ook thuis aan Write for Rights deelnemen via een thuisschrijfpakket. De thuis geschreven brieven en kaarten kunnen tot uiterlijk 16 december worden ingeleverd bij Gianotten Mutsaers, Emmapassage 17. Tenslotte kunnen ook online brieven en kaarten worden ondertekend en verzonden. Alle informatie is te vinden op www.writeforrights.nl.

Schrijven helpt

Het schrijven van brieven helpt echt, het heeft de situatie van veel mensen al verbeterd. Met postzakken vol brieven dwingt Amnesty International regeringen om onrecht aan te pakken. In de afgelopen jaren werden daardoor tientallen mensen vrijgelaten, werden rechtszaken heropend en kregen bedreigde mensen bescherming.

Goed nieuws

Eerder voerden we actie voor milieuactivist Jani Silva uit Colombia. Zij werd ernstig bedreigd en liet ons weten: ‘Uit de grond van mijn hart zeg ik dat ik nog leef vanwege deze actie. Die heeft hen ervan weerhouden mij te doden, omdat ze weten dat jullie er zijn.’