Amnesty roept Tilburgers op om te schrijven tegen onrecht

Jaarlijks worden er rond 10 december, de Internationale dag voor de Rechten van de Mens, wereldwijd miljoenen brieven geschreven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vastzitten of bedreigd en gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten. In heel Nederland gaan mensen brieven schrijven tijdens de Write for Rights schrijfactie van Amnesty International. Thuis of bij een van de vele schrijfevenementen in het land.

Write for Rights: samen maken we het verschil

We steunen mensen die onrecht is aangedaan door hen groetenkaarten te sturen. We schrijven brieven aan autoriteiten van verschillende landen om hen onder druk te zetten. Dit jaar komt Amnesty onder andere in actie voor de 16-jarige Mikita Zalatarou uit Belarus (Wit-Rusland). Hij stond op een vriend te wachten toen hij verzeild raakte in een demonstratie waar hij niks mee te maken had. Hij werd gearresteerd en ervan beschuldigd een molotovcocktail naar de politie te hebben gegooid. In gevangenschap werd hij geslagen en kreeg hij elektrische schokken toegediend terwijl hij epilepsie heeft. Ondanks gebrek aan bewijs werd Mikita veroordeeld tot 5 jaar gevangenschap. We schrijven voor Mikita’s vrijlating.

Ook schrijven we voor Wendy Galarza uit Mexico. Zij is een activist en demonstreerde in november 2020 voor gerechtigheid in de zaak van de moord op een vrouw die Alexis heette. Tijdens de demonstratie begon de politie te schieten. Wendy werd geraakt door politiekogels. Ze diende een aanklacht in tegen de politie. Maar degenen die ervan verdacht worden verantwoordelijk te zijn voor de schoten zijn nog niet vervolgd. We schrijven voor gerechtigheid en elke actie telt. Dit jaar schrijven we ook voor mensen in onder meer Guatemala, China, Palestina en Nigeria.

Goed nieuws

Schrijven helpt echt. In de afgelopen jaren werden daardoor tientallen mensen vrijgelaten, werden rechtszaken heropend en kregen bedreigde mensen bescherming. Eerder voerden we actie voor milieuactivist Jani Silva uit Colombia. Zij werd ernstig bedreigd en liet ons weten: “Uit de grond van mijn hart zeg ik dat ik nog leef vanwege deze actie. Die heeft mijn bedreigers ervan weerhouden om mij te doden, omdat ze weten dat jullie er zijn.