Brieven schrijven tegen onrecht

Ieder jaar rond 10 december, Internationale dag van de Rechten van de Mens, worden wereldwijd miljoenen brieven geschreven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vastzitten, of bedreigd en gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten.

Ook in Tilburg komen mensen samen tijdens de Write for Rights schrijfactie van Amnesty International. Op zaterdag 10 december 2022 is iedereen welkom:

• 10.00 tot 13.00 uur in de LocHal (Burg. Brokxlaan 1000)
  • 14.00 tot 17.00 uur in boekhandel Gianotten Mutsaers (Emmapassage 17)

Daarnaast kan iedereen thuis of online meedoen.

Schrijf een brief, verander een leven

Tijdens Write for Rights schrijven we brieven naar autoriteiten van verschillende landen, van Bangladesh tot Cuba, om hen onder druk te zetten de mensenrechten van bepaalde individuen te respecteren. En we steunen mensen die onrecht is aangedaan door hen groetenkaarten te sturen.

Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie voor Zineb Redouane. Zij kwam om het leven toen mensen in haar straat in Marseille, Frankrijk demonstreerden. Ze werd in het gezicht geraakt door een traangasgranaat van de politie en overleed in het ziekenhuis. Bijna vier jaar na haar dood is er nog niemand verantwoordelijk gehouden voor de aanval op haar leven. Ook schrijven we voor Vahid Afkari die in 2017 en 2018 vreedzaam demonstreerde tegen politieke onderdrukking in Iran. Hij werd daarvoor veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf en 74 zweepslagen. Hij werd gemarteld en zit in eenzame opsluiting.

Schrijven kan overal

Behalve in de LocHal en bij Gianotten Mutsaers kan men ook thuis aan Write for Rights deelnemen via een thuisschrijfpakket. De thuis geschreven brieven en kaarten kunnen tot uiterlijk 16 december worden ingeleverd bij Gianotten Mutsaers, Emmapassage 17. Tenslotte kunnen ook online brieven en kaarten worden ondertekend en verzonden. Alle informatie is te vinden op www.writeforrights.nl.

Schrijven helpt

Het schrijven van brieven helpt echt, het heeft de situatie van veel mensen al verbeterd. Met postzakken vol brieven dwingt Amnesty International regeringen om onrecht aan te pakken. In de afgelopen jaren werden daardoor tientallen mensen vrijgelaten, werden rechtszaken heropend en kregen bedreigde mensen bescherming.

Goed nieuws

Eerder voerden we actie voor milieuactivist Jani Silva uit Colombia. Zij werd ernstig bedreigd en liet ons weten: ‘Uit de grond van mijn hart zeg ik dat ik nog leef vanwege deze actie. Die heeft hen ervan weerhouden mij te doden, omdat ze weten dat jullie er zijn.’

Jaarlijkse collecte Amnesty International 2022

Hoe belangrijk het werk van Amnesty is werd deze week weer eens overduidelijk. Hoe belangrijk vrijheid is, om te leven en te mogen zeggen wat je denkt, en gewoon te mogen zijn wie je bent.

Wie kan het beter zeggen dan Jace van de Ven, onze Tilburgse stadsdichter. Hij schreef het volgende gedicht ter ondersteuning van de Jaarlijkse collecte Amnesty International 2022 van 13 t/m 19 maart.

In dit kruikenstadje waar we vrij als vogels zijn,

En elke zij of hij mag leven zoals hij of zij dat wil,

Of toch bijna tenminste, is het begrijpelijk dat je

Niet dagelijks bezig bent met waar dat niet zo is

Waar je gevangen zit om het denken dat je denkt,

Waar de galg je wacht als je een kerel liefhad en

Zelf ook een gozer bent, of je gemarteld wordt als

Je niet aan een jou opgelegd geloof kunt geloven

Het gebeurt bij zonnig weer in contreien waar ze

Tribunalen hebben en wereldsportspektakels, waar

Naar buiten toe de schone schijn wordt opgehouden

Maar wee degene die de groezelige waarheid toont

Laat ons naast hen staan die hun leven inzetten voor

Vrijheid en recht en met hen geloven in de toekomst,

Een betere wereld, ook Tilburg wordt daar mooier van

Geef deze week een zakcent aan het werk van Amnesty

Jace van de Ven
1 maart 2022

Collectie 2022

Nieuwe Corona maatregelen

Omdat de LocHal al om 20.00 uur sluit, in verband met de Corona maatregelen, kunnen we voorlopig niet samen komen voor de schrijfavonden. We vragen je daarom om voorlopig als thuisschrijver brieven te schrijven. Juist in tijden van Corona worden mensenrechten nog zwaarder geschonden.

De vergaderingen van de Tilburgse Amnesty werkgroep worden voorlopig online gehouden. Wil je die bijwonen dan kun je contact opnemen met Irmgard van Himbergen. Je krijgt dan een deelname-link toegestuurd.

Schrijfavonden starten weer

Vanwege de Corona situatie zijn er een tijdje geen gezamenlijke schrijfavonden georganiseerd. Maar op dinsdag 29 september wordt er weer een schrijfavond gehouden. We starten om 20:00 uur in de LocHal aan de grote tafel op de begane grond.

Write for women rights

Op 8 maart is het Internationale Dag van de Vrouw en wordt er stil gestaan bij de positie van vrouwen wereldwijd. Dit is van belang, want man en vrouw worden zelfs vandaag de dag nog niet altijd gezien als gelijkwaardig en hebben soms dus niet dezelfde rechten.
Wij willen dat veranderen. Wilt u dat ook? Kom dan samen met ons, Amnesty International groep Tilburg, schrijven in de bibliotheek de LocHal tussen 13.00 en 16.00 uur en kom op voor de rechten van vrouwen wereldwijd!

13.036 euro voor Amnesty International

De collecte van Amnesty International, die van 10 tot en met 16 maart 2019 plaatsvond in Tilburg, heeft € 13.036 opgebracht. 135 vrijwilligers collecteerden voor de mensenrechtenorganisatie. De organisatie dankt alle vrijwilligers voor hun geweldige inzet.

Opbrengst van onschatbare waarde

Amnesty is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde.

Het belang van de collecte

Met het geld dat tijdens de collecte werd opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Bijvoorbeeld om mensen vrij te krijgen die gevangen zitten vanwege verzonnen aanklachten. Mensen als Jeremy Corre uit de Filipijnen. Hij zat zes jaar vast op de valse beschuldiging van drugsbezit. Tijdens zijn gevangenschap werd hij gemarteld. Amnesty voerde actie voor zijn vrijlating en tijdens Write for Rights 2014 werd er massaal voor hem geschreven. In maart 2018 kwam hij vrij.

Kijk voor meer informatie over het werk van Amnesty International op www.amnesty.nl.

Dag van de rechten van de mens 2018

Thema: Recht op een goed leven

Van alle Europese landen weet de Nederlandse jeugd het minste van het bestaan van kinderrechten af. Dat is gek, want ook Nederlandse jongeren hebben veel te maken met mensenrechten. Denk aan de aantasting van hun vrijheid van meningsuiting of privacy via internet en social media, recht op scholing, onderdak en verzorging.

Jongeren van de Parochie Peerke Donders en van R-Newt zijn met het thema Recht op goed leven aan de slag gegaan en hebben door middel van een aantal workshops hun verhaal kunnen vertalen op een manier die bij hen past. Op maandagavond 10 december presenteren zij graag het resultaat aan u!

Kom kijken en luisteren naar de boeken die gemaakt zijn in samenwerking met Book to Be, de rapteksten die geschreven zijn met rapper Thomas van Vliet en de foto's die gemaakt zijn onder begeleiding van Paul Scheijmans. Bewonder de creatieve teksten door middel van handlettering onder begeleiding van Studio Droombeeld. En waan je in een spannend interactief fictie verhaal onder begeleiding van mediacoach Joep van der Weijden van de Bibliotheek Midden-Brabant.

Klik op de link om het programma voor deze avond te openen (PDF formaat).